REGISTRERING AF BIL I AUSTRALIEN

Tekst: Lars Tengstedt


Jeg havde fået det store ansvar at skulle købe bilen til vores tur rundt i Australien, så en dag tog jeg ned i bilmarkedet i King's X og kiggede lidt. Det endte med at jeg købte en Holden Commodore '85, som havde en helt ny motor fra '97; ligeledes kørte den på gas, som er cirka halv pris af benzin. Et godt køb syntes jeg selv, når man så på de andre biler og priserne på disse. Jeg betalte $3400 (ca. 16.000 kr). Bilen havde en såkaldt Blue Slip, som sælgeren sagde var den bedste og at den gjaldt i alle stater, så det ville ikke være noget problem at tage bilen til Victoria og genregistrere den. Efter nogle startproblemer meldte jeg mig in i NRMA (svarende til Falck), hvilket skulle vise sig at være en meget god ide....

Jeg havde mødt en englænder på Bali, som jeg mødte igen i Sydney og han skulle sydpå, så for at få tiden til at gå (og for at registrere bilen) inden Peter og Kristina kom, så tog vi afsted sammen. Inden vi forlod Sydney tegnede vi en tredjepartsforsikring på bilen, og ved den lejlighed fandt vi ud af at jeg ikke havde nogen kvittering eller originale registreringspapirer på bilen... En tur ned langs kysten med stop i Canberra og Snowy Mountains var en skoen afveksling fra Sydney. Vi ankom til Melbourne og jeg skulle have genregistreret bilen.

Jeg startede med at ringe til VicRoads, som er registreringskontoret, og de havde ikke åbent før om mandagen (det var lørdag), så det betød nogle ekstra dage i Melbourne, hvilket ikke var perfekt, men det kunne alligevel godt passes ind. Datoen er nu den 15. og Peter og Kristina skulle ankomme den 19. Samtidig fortalte de også at min Blue Slip ikke var noget værd i Victoria, så jeg måtte have undersøgt bilen lokalt. Jeg tog ned til en service station og bad mekanikeren der undersøge bilen, og allerede inden han gik i gang fortalte han at den ikke ville passere testen. Jeg burde nok have vidst bedre mht. at lade ham fortsætte, men jeg havde jo en test fra Sydney, som bilen havde passeret, så .... Han fandt ALT muligt galt med bilen, ny bremsepedal, dårlige viskere osv. osv. Alt muligt som ikke rigtigt havde noget med Road Worthy at gøre - og han ville lave det for $300 (1.500 kr). Og det kunne ikke gøres før tirsdag (dagen før Kristina og Peter kom). Jeg prøvede at regne lidt på det og fandt ud af at jeg kunne spare ca. $200 ved at køre til South Australia, hvor de ikke er så hårde med testen, så jeg satte kursen mod Berri lige på den anden side af statsgrænsen.

På vejen dertil kogte bilen over et par gange, men jeg var godt forberedt med vand, så det var ikke noget stort problem. Samtidig var der også hedebølge (43 grader), så det tænkte jeg ikke nærmere over. Søndag var jeg i Berri og klar til at møde op på kontoret mandag morgen. De sendte mig til politistationen, som bare tog numrene på bilen ned og tjekkede om den var stjålet og så var det ovre. På under en time havde jeg registreret bilen - var mit held ved at vende ???

Jeg satte kursen østpå, men allerede i Mildura (efter 130km) var der problemer. Da jeg stoppede for at købe lidt mad, kogte bilen over for vildt og ville INTET bagefter. Jeg måtte tilkalde NRMA, som klarede ærterne, men fortalte at jeg skulle få tjekket køleranlægget efter. Det var der ikke tid til, så jeg valgte at fortsætte. I Euston (efter 210km) holdt jeg en kort pause, hvor bilen igen kogte. Jeg bestemte mig for at få den tjekket og det viste sig at vandpumpe var i stykker. De kunne fikse den på godt et par timer, hvilket blev gjort. Sydney syntes udenfor rækkevidde denne dag....

Jeg betalte $110 for pumpen og fortsatte, men ikke længe. Cirka 25 km udenfor Euston kogte bilen over igen, og denne gang endnu værre end før. Jeg fik via flere mennesker tilkaldt NRMA, som var den samme fyr som havde fikset min bil i Euston og han sagde at det bare var luft i køleren, som han lukkede ud. Fint nok, selv om jeg var temmelig urolig for at det samme skulle ske igen. Og med god grund. 15 min senere skete det samme og nu var jeg lige mellem to byer, 40 grader, solen på vej ned og næsten ingen biler. Igen kom NRMA, denne gang fra næste by. Mange bandeord og spark/hop på bilen senere ankom jeg til Balranald kl. 9 om aftenen, efter kun at have tilbagelagt 320km den dag. Der var stadig over 900 km til Sydney og en bil, som næsten ikke kunne køre og tanken om at Kristina og Peter skulle stå alene i lufthavnen var uudholdelig.

NRMA-fyren havde gjort noget ved bilen med et stykke ståltråd, så den virkede måske lidt bedre. Jeg satte min lid til det og morgenens kølige vejr, så efter en nat med få timers søvn grundet bekymring, startede jeg kl. 4.30 næste morgen. Jeg havde nu fundet ud af at bilen kun kogte over når jeg stoppede, og så var det bare vendte på at den kølede af. Desværre var der nu også problemer med motorhjelmen, som ikke ville åbne, så da jeg blev stoppet af politiet for at køre 115, hvor 100 var tilladt, kogte den over igen og jeg kunne ikke åbne den og komme nyt vand på. Igen måtte en flink mand hjælpe mig. Nogle timer senere ankom jeg til Wagga Wagga, som stadig var langt fra Sydney. Jeg forhørte mig om at få bilen lavet, men det var slet ikke muligt den dag - det var en længere proces, da topstykket sikkert var gået! Og en dyr omgang også, sikkert $6-700... Jeg stoppede noget stads i kølervæsken (Ironite), som syntes at virke en smule og fortsatte mod Sydney, med det eneste håb at være der inden flyet landede.

Da Sydney stille kom til syne, var det som et fatamorgana der spejlede sig i horisonten - jeg kunne ikke fatte at jeg endelig var der. Efter 16 timer i bilen den dag (stadig omkring 40 grader hele dagen) og at have levet i bilen de sidste dage, mere eller mindre uden at være ude af den, var det næsten for meget. Det var helt fantastisk at have nået det trods alle problemerne.

Jeg nåede i lufthavnen for at hente den og nogle dage senere sendte vi bilen til en mekaniker, som fandt ud af at det var termostaten, som var gået. Et tune up og diverse reparationer blev $420, så det blev lidt dyrt i alt:

Bil 3400$
Vandpumpe 110$
NRMA 134$
Registrering 287$
Termostat 420$
Samlet 4.351$ (21.000 kr.)

Alt i alt nogle erfaringer rigere mht. at købe bil, men lige nu har vi en bil som fungerer som den skal og forhåbentlig får vi solgt den til en rimelig pris, når vi forlader dette land.